15 januari 2019

Dag 4 Zondag 13 januari 2019 Camaguey


Weblog:
We beginnen de dag met zingen ‘Lang zal hij leven’, want onze zoon Olaf is jarig vandaag. Hij is 26 jaar geworden. We hebben een snorkelmasker met onderwater camera voor hem gekocht, omdat we willen gaan snorkelen hier in Cuba.  Blij verrast en met een jarig gevoel door alle felicitaties die binnen komen via facebook en sms maken we de plannen voor rest van de dag. Een lange reis naar Camagüey, (het hart van Cuba dat het westen met het oosten verbindt)  staat op het programma. Het is een rit van 350 km waar we ongeveer 6 uur over gaan doen. Dit komt door de slechte wegen en de vele paard en wagens op de weg. Het is bijna niet voor te stellen als je niet in Cuba bent geweest maar geloof me, de dorpjes waar we door heen rijden doen me echt soms denken aan de Amish in Amerika. Paard en wagens in de meest uiteenlopende vormen zijn het middelpunt in het verkeer. Ik blijf me verbazen en geniet van deze, voor mijn gevoel mooie film waar ik in ben beland. Rond vier uur komen we aan in de Casa waar we hartelijk worden ontvangen door de eigenaar en eigenaresse. Super lieve mensen die alleen maar Spaans spreken. Echter ondanks dat wij geen woord Spaans spreken is het toch goed gelukt met handen en voetenwerk om met elkaar te communiceren.
We zitten midden in het centrum om een poging te wagen om echte Cubaanse sigaren te scoren. We komen in een sigarenbar terecht waar je onder het genot van een cocktail je sigaar naar keuze kan uitproberen. We laten ons adviseren, en vervolgens worden onze sigaren op rituele wijze voor ons aangestoken. Ik ben zelf ben geen sigarenroker maar kreeg een lady sigar. Onder het genot van een cocktail was het een sfeervol moment en genoten de mannen van hun sigaar. Ik moet nog een boel leren volgens mijn man want na een halve sigaar had ik het wel gezien en drukte hem als een sigaret uit in de asbak (en dat mag dus niet). Terug in de  Casa eten we in de mooie tuin ons avondmaal, gekookt door de eigenaresse. Ze heeft ook een taart gekocht bij de bakker omdat Olaf jarig is. Alleen…….. Hij is ziek naar bed gegaan. De combinatie van het roken  van een grote  sigaar met een Mijoto was niet zo goed gevallen. Arme Olaf.