13 januari 2019

Dag 3 zaterdag 12 januari 2019 Santiago de Cuba


Na een heerlijk ontbijt gaan we op stap om Santiago de Cuba verder te ontdekken. Maar eerst moeten we nog even iets regelen vanuit een vorige vakantie van onze zoon Olaf (hij is hier vorig jaar ook geweest maar heeft toen door omstandigheden zijn reis vervroegd moeten afbreken).
Hij heeft toen in zijn casa zijn camera laten liggen in Santiago de Cuba,  (jaja, het zit in de genen hahahaha…).
Het is in de buurt dus we gaan naar de straat waar deze casa is om alsnog zijn camera op te halen. Maar helaas, met de informatie van Olaf dat het een casa is met een wit hek en een witte garage er naast in die straat komen we niet ver. Ze hebben namelijk allemaal een wit hek, en iets wat op een garage lijkt. Na 4 keer de straat op en neer gereden te hebben met gevaar voor eigen leven stoppen we de zoekactie. We gaan iets leukers doen, Fort el Morro bezoeken.
Dit fort is gelegen aan de baai van Santiago en staat sinds 1997 op de werelderfgoedlijst.  Je kijkt vanuit het fort uit over de baai en daarachter de stad, en schept een beeld van de verdedigingstactieken van de Spanjaarden destijds. Het was in 1637 ontworpen om de stad tegen aanvallen van piraten te verdedigen.  Even is het ook een gevangenis geweest. Na dit bezoek komt mijn wens aan bod. Cementerio de Santa Ifgenia bezoeken. Dit is op één na belangrijkste  begraafplaats van Cuba en roept 2 eeuwen geschiedenis op. 
En tja.. wie mij een beetje kent weet dat dit een (rare?) tik van mij is. Overal waar ik kom in de wereld bezoek ik begraafplaatsen. Dus uiteraard ook hier in Cuba. De cultuur van het land en de daarbij behorende manier van begraven fascineert me.
De enorme contrasten.. Graven spik en span, graven verwaarloosd en begroeid met grote hoeveelheden mos, Bizarre graven vol weelde of een graf waarop enkel een (eigen gemaakt) houten kruis staat. Het meest opmerkelijke wat ik gezien heb in al die jaren zijn de graven die al helemaal klaar staan tot het moment daar is. Zelfs met naam en geboortedatum al op een steen. Rest alleen nog het graveren van 1 datum … 
Het benadrukt in mijn beleving de verschillen tussen (heel) rijk en (heel) arm doodgaan en  roept altijd vragen bij me op. Soms geeft  het zelfs een onaangenaam gevoel,  bijvoorbeeld de graven die ook nog eens geordend zijn op sociale laag in de maatschappij.
Cementerio de Santa Ifigenia is hier ook zo’n voorbeeld van. Ook deze begraafplaats is verdeeld in stukken waarbij de mooiste delen gereserveerd waren voor de sociale bovenlaag.
Genoeg sentimenteel gedoe. Eerlijk is eerlijk de grafmonumenten zelf zijn hier fascinerend om te zien en we konden ook nog eens genieten van een ceremonie. Soldaten houden de wacht en wisselen met gestrekte pas en begeleid met marsmuziek. Om op het kerkhof te komen moesten we 4 CUCS pp betalen. Nadat ik mijn verontwaardiging had uitgesproken  over dit bedrag zei de kaartverkoper dat kinderen gratis waren. Oh mij wij hebben een kind bij ons legde ik haar uit. Ze keek Olaf aan en vroeg hoe oud hij was. Twaalf zei mijn man spontaan. Ze keek ons lachend aan en zei dan ziet hij er erg jong uit, maar vooruit dan hoeven jullie maar 2 tickets te kopen i.p.v. 3. Na afrekenen keek onze zoon nogal verbaasd naar ons, hij wordt morgen namelijk 26 jaar. 
Aan het einde van de middag trekken we nog even het centrum in voor een versnapering. Het is best warm vandaag, 31 graden. Ook moeten we (via het blijkbaar illegale circuit) nog wat internetkaarten kopen, zodat we waar het mogelijk is toch even aan dit ‘infuus’ kunnen. En zo sluiten we weer een heerlijke dag af, morgen reizen we verder.