24 januari 2019

Dag 13 Dinsdag 22 januari 2019 Vinales -Havana


We snuiven nog even de nostalgie naar binnen van  het dorpje Vinales, en trekken daarna door naar Havana.
De laatste rit met onze huurauto, want die leveren we vandaag weer in. Havanna is niet de stad waar het handig is een eigen auto te hebben, de straten zijn krap en we verblijven midden in het oude centrum van Havana.

Onderweg zien we nog een bus met Cubanen voorbij komen. Ook hier is wat over te vertellen. Toeristen mogen niet van de lokale bussen gebruik maken, die worden in andere bussen vervoerd. Aan de foto kan je zien dat dat wel fijn is geloof ik. Ik zie me nu niet echt in deze bus stappen.
In Havana aangekomen moet ik heel erg schakelen.. Dit heb ik altijd op verre reizen als ik van het platteland naar de ‘grote stad’ ga. Het is druk, de straten zijn lang, stoffig en erg smal. Veel Cubanen vertoeven op een stoepje voor hun huis, en zijn zeer luidruchtig met elkaar.  Toetteren van auto's is hier kennelijk gewoonte. Het is hier (zoals de hele vakantie tot nu toe) rond de 30 graden maar het voelt zeker niet te warm aan. We slenteren wat door de stad en bezoeken het Museo de la Revolucion wat op loopafstand van onze casa is.
Het museum is gevestigd in het voormalige paleis van de presidenten en geeft een overzicht van de Cubaanse onafhankelijkheidsstrijd. In de avond doen we een poging om met Maps.me een geschikte eetgelegenheid te vinden. Dit gaat niet helemaal vanzelf, maar uiteindelijk lukt het dan toch om iets te vinden. We eten buiten op een piepklein terrasje waar de zwerfkatten ons ook snel hebben gevonden. We kunnen de blikken van de lieve poezen oogjes niet negeren en een deel  van mijn eten gaat dan ook naar de grond waarbij de katten het dankbaar oppeuzelen.