25 januari 2019

Dag 16 vrijdag 25 januari 2019 Varadero


Onze laatste vakantie dag is aangebroken, morgen vliegen we weer naar huis terug. We hebben de hotelkamer op laten waarderen naar een kleine bungalow op het terrein naast het hotel. Iets meer ruimte, lekker dicht bij het strand (15 meter) en weg van het massale in het hotel. We zitten hier met een dubbel gevoel. We vragen ons af hoe dit nu voor de bevolking voelt als ze zien hoeveel eten en drinken er in een all inclusief hotel te verkrijgen is in hun eigen land. Want zoals ik al schreef tijdens de logeerpartijen deze vakantie bij de mensen thuis zien we toch echt een ander Cuba. Voor de meeste is het hard werken om eten bij elkaar te krijgen voor gasten. Eigenlijk een gewone dagtaak zelfs. Het verschil is dan ook enorm. Maar we realiseren ons ook dat door de opkomende toerisme de Cubanen zelf het ook beter krijgen. Ze beamen dit ook naar ons toe.. We hebben Cuba als een geweldige reis ervaren. Er is geen land wat we bezocht hebben waarbij we zo dicht bij de mensen zijn geweest als in Cuba. De investering van vooraf inlezen heeft geholpen. We waren redelijk goed voorbereid op deze reis. Ik moet eerlijk bekennen dat ik best wel tegen deze reis opzag en het echt de droom van mijn man en zoon was. En ik ben behoorlijk uit mijn comfortzone gegaan, maar ben heel blij dat ik dit heb mogen ervaren. Het is een land wat de rest van ons leven als een mooie herinnering in ons geheugen blijft gegrift waarbij we ons wel afvragen waar Cuba staat over 20 jaar.
Maar genoeg sentimenteel gedoe. We gaan de dag heerlijk invullen met wat iedereen hier doet. Luieren op het strand ( nee, we doen niet mee aan de beddenwedstrijd), lekker eten, drinken en het binnenhalen van de laatste souvenirs.